Max Payne 3: After the Fall review

Max Payne 3 After the Fall

Al in de eerste Max Payne (2001) hadden de cutscenes een comicbook-stijl, maar het duurde tot 2012 voordat er daadwerkelijk een Max Payne-comic op de markt verscheen. Rondom de lancering van Max Payne 3 verschenen evenveel comics, te beginnen met issue #1: After the Fall.

Max Payne 3: After the Fall speelt zich af voordat Max in een New Yorkse bar ging zitten, in een vuurgevecht met balletjes uit Jersey raakte en zo al snel een band opbouwde met Passos. Max blijkt namelijk een behoorlijke zware dag achter de rug te hebben, alvorens hij in deze kroeg duikt voor een welverdiende whisky. Niet dat ‘ie de rest van de dag niet al wat schots water had gedronken, maar zo kennen we Max.

We kennen Max echter niet als kind en daar richt deze eerste comic zich deels op. Sinds de eerste game uit 2001 weten we wat voor rotleven Max Payne heeft, maar dat hij ook een behoorlijk zware jeugd had, werd niet echt uitgelicht in de games. After the Fall vertelt wat voor moeizame relatie, om het zo uit te drukken, zijn ouders hadden en hoe Max hen beiden op jonge leeftijd verloor, al dan niet vrijwillig. Het geeft onze snoekduikende held net even wat meer karakter mee. Helaas blijft de info over Max’ jeugd vrij beperkt. Wat ons betreft had hier nog wat meer aandacht aan besteed mogen worden.

Max Payne 3 After the Fall 1

Door de continue wisselingen in tijd – van Max ten tijde van Max Payne 3 in de New Yorkse kroeg, tot gebeurtenissen tijdens de eerste game, tot Max’ jeugd – is de comic wel erg rommelig. De vele namen die de revue passeren maken de comic ook niet bepaald begrijpelijker. We krijgen het idee dat de makers net even teveel informatie in de comic wilden proppen, waardoor niet elk onderwerp de aandacht krijgt die het verdient.

De dialogen in de comic zijn wel ijzersterk. Niet zo verbazingwekkend, als je bedenkt dat de comic is geschreven door Dan Houser en Sam Lake. Houser schreef het verhaal van de Max Payne 3, Sam Lake dat van de eerste twee games. Een authentieker, sfeervoller Max Payne-product zul je met deze twee heren aan het roer niet snel krijgen. Ook op de fraaie tekenstijl is weinig aan te merken. Max is, met zijn lange leren jas, erg herkenbaar. Met rode kleuren worden flashbacks duidelijk aangemerkt. Al met al daardoor een genot om ‘plaatjes te kijken’.

Conclusie
Max Payne 3: After the Fall is een leuke en sfeervolle comic, maar niet perfect. De sterke dialogen en geslaagde tekenstijl maken de comic een genot om te lezen én te bekijken en de blik op Max’ jeugd maken ‘m ook nog eens interessant. Het vele gewissel tussen tijdperken maken de comic echter wat rommelig.

Max Payne 3: After the Fall

6

Eindcijfer

6.0/10

Pluspunten

  • Sterke dialogen
  • Fraaie artstijl
  • Info over Max’ jeugd

Minpunten

  • Vrij rommelig verhaal