Hoe staat het met deze gamefilms? – Deel twee

Gamefilms deel 2

Zoals beloofd nemen we vandaag weer vijf interessante gamefilms onder de loep. Want hoewel de plannen voor een filmadaptatie nooit ver weg zijn als een game echt populair wordt, worden gamefilms maar sporadisch een succes. Met name de frictie tussen gameuitgevers en Hollywood gooit meer dan eens zand in de filmproductie, waardoor genoeg projecten enkel bij geruchten en vage nieuwtjes blijven. Wij deden een greep uit de meest interessante projecten en bekeken wat er over bekend is en misschien nog wel belangrijker: of we er warm voor lopen.

Warcraft

In de bioscoop: 2015

Wat weten we?
We moeten vrij diep in de archieven van het internet duiken om te achterhalen wanneer de eerste plannen voor een (World of) Warcraft-film werden gesmeed. Voor de originele aankondiging hebben we zelfs een internettijdmachine nodig, want het persbericht is op de huidige site van Blizzard nergens meer te bekennen. Het was in 2006 dat Blizzard aankondigde samen met Legendary Pictures een live-action film gebaseerd op fantasy-epos Warcraft te maken. Het persbericht staat bol van de standaard grootspraak en op de borst klopperij dat ze nu de ideale partner hebben gevonden en dat Warcraft zich perfect leent voor een grote dosis epischheid, maar zeven jaar later ligt het Blu-raytje van Warcraft nog altijd niet in onze kast.

De film werd op Blizzardiaanse wijze telkens weer uitgesteld. De film zou in 2009 verschijnen, maar 2009 werd 2011 en in 2012 bleek dat er nog nooit een camera heeft gedraaid. Het project leek dood en begraven, maar begin dit jaar doken er toch verschillende nieuwsberichten rondom de Warcraft-film op. In januari pikte regisseur Duncan Jones het project op en in april werd bekend dat ook Bill Westenhofer aan de film meewerkt. Westenhofer verzorgde de special effects van onder andere Life of Pi en Chronicles of Narnia en zal dat ook voor de Warcraft-film doen. Dit alles cumuleerde in een teaser trailer die op de Comic-Con werd getoond, maar wonderbaarlijk genoeg nog niet op het internet is verschenen. Er zit dus weer leven in de Warcraft-film.

Serieus (en) enthousiast?
Tja, als we die trailer met eigen ogen hadden kunnen zien, hadden we nu misschien iets zinnigers kunnen zeggen. Het ziet er in ieder geval naar uit dat alles uit de voortslepende periode 2006-2012 overboord is gekieperd en dat er begin dit jaar met een schone lei is gestart – misschien maar goed ook. En met een regisseur aan boord en iemand die geweldige special effects kan maken, zag het er nog nooit zo goed uit voor de Warcraft-film. Serieus? Ja. Enthousiast? Als we nou die teaser trailer hadden gezien misschien… wat hebben jullie te verbergen jongens!?

Ratchet & Clank

In de bioscoop: 2015

Wat weten we?
Er komt een Ratchet & Clank-film! Hij komt in 2015 uit! Ratchet, Clank én Qwark spelen een rol! T.J. Fixman, schrijver van de Ratchet & Clank-games, schrijft óók de film! Ratchet! Clank! Qwark! Film! 2015! 2015?!

Serieus (en) enthousiast?
Zoals mogelijk uit het bovenstaande blijkt zijn we best een beetje enthousiast, maar stiekem weten we eigenlijk helemaal niets over de Ratchet & Clank-film die eerder dit jaar werd aangekondigd. Wel zijn we er zeker van dat de film een succes kan worden. En dat om een simpele reden: tussenfilmpjes. Wie de Ratchet & Clank-games gespeeld heeft zal weten dat de tussenfilmpjes in Ratchet & Clank, zeker de laatste jaren, van een uitzonderlijke kwaliteit zijn. Het kijken van die filmpjes voelde vaak al als het kijken van een hele korte animatiefilm. We weten dus stiekem eigenlijk al dat een animatiefilm van Ratchet & Clank kan werken. Het enige waar men nog rekening mee moet houden is het feit dat alles klopt; stemmen moeten kloppen, het verhaal moet aanvoelen als iets wat binnen het universum past en de bekende humor moet natuurlijk ook intact blijven, maar met schrijver T.J. Fixman aan boord hebben we daar wel vertrouwen in. Het enige ‘enge’ is dan ook de releasedatum van de film. Een film twee jaar van tevoren aankondigen toont vertrouwen, maar tegelijkertijd betekent dat ook een extra lange tijd waarin het zomaar fout kan gaan.

Splinter Cell

In de bioscoop: 2014 of later.

Wat weten we?
Als je dacht dat Ubisoft het rustig aan deed met het geven van details rondom de Assassin’s Creed-film, dan heb je je vast nog niet verdiept in de verfilming van Splinter Cell. In november 2012 werd onthuld dat Tom Hardy de rol van Sam Fischer op zich zou nemen en sindsdien is het eigenlijk dood- en doodstil. Zo stil, dat Sam Fischer himself er trots op zou zijn. Er is geen regisseur, er is niets bekend over een verhaal en veel meer dan 2014 of later krijgen we er betreft een releasedatum niet uit.

Serieus (en) enthousiast?
We zien een hoop potentie in een Splinter Cell-film, al zal voor de verfilming wel vooral naar Splinter Cell: Conviction en Splinter Cell: Blacklist gekeken moeten worden. De meest recente games lenen zich, doordat ze meer op actie gericht zijn, net wat beter voor een film. Mensen zitten waarschijnlijk niet te wachten op een Sam Fischer die zich gedurende de hele film in schaduwen verstopt en af en toe tevoorschijn komt om iemand af te maken. Actie, sluipwerk, mysterie en verraad klinken als een interessanter recept, maar het is en blijft nog allemaal speculatie. Het is namelijk angstaanjagend stil rondom de film en dat is meestal geen goed teken. Aan de andere kant kan het natuurlijk ook zo zijn dat Ubisoft zich eerst volledig op de Assassin’s Creed-film richt.

Gran Turismo

In de bioscoop: Onbekend

Wat weten we?
Ehm… tja… niet zoveel eigenlijk. Zeg maar gerust niets. In juli 2013 werd door Sony bevestigd dat er gewerkt wordt aan een Gran Turismo-film, maar verder is nog niets bekendgemaakt. Volgens de geruchten zou de film geproduceerd worden door Fifty Shades of Grey-duo Mike De Luca en Dana Brunetti, maar of dat waar is, mag Joost weten. Of misschien weten de Sony Pictures-executives Elizabeth Cantillon, Devin Franklin en Hannah Minghella meer, want ook die zouden eraan meewerken. Maar ook dat is alles behalve zeker.

Serieus (en) enthousiast?
We zien het gewoon niet. Hoe maak je een film van zo’n steriele racegame als Gran Turismo? De games zijn echte driving sims en dat is supertof, maar alles behalve sensationeel en geschikt voor een toffe film. Het enige dat wij zelf kunnen bedenken, is een jongensboekverhaal over de carrière van Lucas Ordonez, winnaar van de GT Academy en nu een echte autocoureur. Nee, voordat wij dit project serieus nemen en enthousiast raken, zal Sony toch echt even iets moeten laten zien. Of is de onderstaande reclame soms stiekem al een teaser?

Halo

In de bioscoop: Als de wereld vergaat. Misschien.

Wat weten we?
Waar beginnen we? Als we in de geschiedenis van de Halo-film duiken, komen we meer getouwtrek, ellende en drama tegen dan in de gemiddelde soap op RTL4. In 2005 werd een script geschreven, dat vervolgens met veel bombarie door koeriers in Master Chief-kostuum werd gepitcht bij verschillende studio’s. Microsoft zou echter veel te hoge (financiële) eisen stellen, waardoor het merendeel van de studio’s er nog weinig in zag. Uiteindelijk wilden 20th Century Fox en Universal Studios zich er wel aan wagen en wisten ze zelfs Peter Jackson als producer en Neill Blomkamp als regisseur te strikken. Dat klinkt als een ijzersterk team, maar bleek juist een zeer fragiele alliantie te zijn. Er ontstond frictie tussen Fox en Universal vanwege Jackson’s torenhoge salaris. Al snel was er veel teveel geld gemoeid met de film en werden de risico’s torenhoog, waardoor de partijen zich één voor één terugtrokken. Een hoop tijd en een financiële strop voor Universal later was er nog altijd geen film.

In 2009 leek er weer leven in het project te zitten. Steven Spielberg zou de film nu produceren. Dat klonk veelbelovend, maar verder dan dat bericht zijn we nooit gekomen. Geen script, geen regisseur, geen acteurs, geen film, niets. Nouja, dat is niet helemaal waar. Spielberg werkt nu aan een Halo-serie, werd tijdens de onthulling van de Xbox One bekendgemaakt. Maar behalve Spielberg’s betrokkenheid bij die serie, werd ook daarover niets bekendgemaakt. En gezien de voorgeschiedenis van de Halo-film blijven wij ook voor deze serie een beetje sceptisch. Een film lijkt echter heel ver weg.

Een kleine troost is Halo 4: Forward Unto Dawn. Van deze internetserie is ook een filmversie van zo’n anderhalf uur beschikbaar op DVD, Blu-ray of als download bij de Limited Edition van Halo 4. Hoewel Forward Unto Dawn niet helemaal is wat we van een Halo-film verwachten, bevat het wel Hunters, Warthogs, gloeiende Energy Swords en belangrijkste van alles: Master Chief. Tijdens het kijken pinken we een traantje weg. Van geluk dat we toch een beetje een Halo-film hebben, en van verdriet dat er nog altijd geen échte, full-blown Halo-film is. Het kan zo tof zijn…

Halo the Television Series 1
Serieus (en) enthousiast?
We zien er weinig nog in. Microsoft wil logischerwijs maar héél weinig risico te nemen met deze even gigantische als waardevolle franchise. Filmstudio’s die daarom mee willen werken aan het project, zijn schaarser dan Grunts in een Spartan-trainingskamp. Bovendien is de serie al verder gegaan. Het eerste script zou naar verluidt over de val van Reach gaan, oftewel de gebeurtenissen die leiden tot de eerste game, Halo: Combat Evolved. Inmiddels is er echter een nieuwe trilogie gestart met Halo 4, die verhalenderwijs redelijk ver afstaat van de eerste trilogie. Ook de boeken en comics richten zich allang op die nieuwe trilogie. Nee, we zien gewoon niet meer hoe er nog een Halo-film kan komen. Enthousiast blijven we echter, dat dan weer wel.

Deel één van deze special, met daarin onder andere Assassin’s Creed en Angry Birds lees je hier!